Inovace programu vzdělávání vedoucích pracovníků škol v Brně/v Bergenu

O projektu

Název projektu: Inovace programu vzdělávání vedoucích pracovníků škol v Brně/v Bergenu

Název anglicky: Innovation of school leadership program in Brno/Bergen
Název koordinující instituce: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav pedagogických věd
Trvání projektu: 2.1.2009 - 30.12.2009
Projekt podporuje: Finanční mechanismy EHP/ Norska, Fond pro podporu spolupráce škol
Název grantového schématu: Aktivita 2: Spolupráce v oblasti vzdělávání & Rozvoj institucí 2008
Registrační číslo projektu: CZ.04.1.03/3.2.15.1./0153

Cíl projektu

Cílem projektu je zkvalitnění programů vzdělávání vedoucích pedagogických pracovníků, které partnerské instituce v současné době realizují, a to prostřednictvím analýzy, srovnání, zhodnocení a následné koncepční, metodické, obsahové, personální a materiální inovace těchto programů.

Spolupráce institucí

Ústav pedagogických věd FF MU Brno stejně jako NLA Bergen realizují studijní programy v oboru pedagogiky, a v tomto rámci i v řadě aplikovaných oborů. Mezi nimi je také obor školský management – na FF MU jde v současné době o dvouleté specializační (kvalifikační) studium, na NLA Bergen o navazující magisterský program. Ústav pedagogických věd FF MU přitom výhledově připravuje rozvoj specializačního studia do formy studia graduovaného (bakalářského, event. navazujícího magisterského). Téma projektu se přímo a cele týká právě tohoto oboru.

Projekt jako součást koncepce ÚPV

Tento projekt je tématicky spojen s řadou minulých projektů – je zaměřen na rozvoj vedení, řízení a správy škol, resp. na přípravu vedoucích pracovníků škol k takovému rozvoji. Projekt prohlubuje a rozšiřuje předchozí aktivity zejména vzájemnou výměnou zkušeností a obohacením (inovací) stávajícího programu přípravy vedoucích pracovníků škol o zkušenosti z norského, resp. skandinávského prostředí, tedy z prostředí silné občansko-společenské, demokratické a participaci zdůrazňující tradice, která se projevuje zřetelně i ve vedení, řízení a správě škol. Zejména v tomto smyslu považujeme potenciál tohoto projektu za jedinečný, dosavadní poznatky, zkušenosti a výsledky z minulých projektů prohlubující a také rozšiřující.

Cílové aktivity projektu

Obecným cílem projektu je zkvalitnit existující programy přípravy vedoucích pracovníků škol v Brně a v Bergenu.

Tento obecný cíl hodláme dosáhnout prostřednictvím naplnění řady dílčích cílů:

  • analyzovat stávající programy vedoucích pracovníků škol v Brně a Bergenu
  • srovnat tyto programy vzájemně
  • zhodnotit stávající úroveň uvedených těchto v Brně a Bergenu i s ohledem na současné mezinárodní trendy v přípravě vedoucích pracovníků škol
  • navrhnout a realizovat možné inovace směřující ke zkvalitnění těchto programů – metodické, obsahové, personální a jiné
  • vyhodnotit realizované inovace
  • podělit se o zkušenosti z projektu s širší odbornou veřejností v českém i mezinárodním prostředí

Inovace programů jsou zaměřeny:

  • inovace celkové koncepce programů vzdělávání vedoucích pracovníků škol
  • inovace některých metod a forem výuky
  • inovace studijních materiálů (dílčích studijních materiálů i vhodně zvolené a editované publikace určené pro české prostředí)
  • inovace personální (výměnný přednáškový vstup norského, resp. českého experta v brněnském, resp. bergenském programu; účast vybrané skupiny stávajících frekventantů programů přípravy na výměnném studijním pobytu v Brně, resp. Bergenu a na českých, resp. norských školách, výměna zkušeností z vedení, řízení a správy škol v České republice a v Norsku a také výměna zkušeností ze studia programů přípravy vedoucích pracovníků škol v Brně, resp. v Bergenu)
  • poznatky o možnostech spolupráce dvou expertních institucí na rozvoji vlastních vzdělávacích programů – jako možný základ další těsnější spolupráce i jako zkušenost sdělitelná a užitečná pro jiné zainteresované jednotlivce a instituce v ČR a Norsku.

Koordinující instituce

Ústav pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity patří mezi vysokoškolská pracoviště s velmi dlouhou tradicí. U kořenů této tradice stálo zřízení Pedagogického semináře na Filosofické fakultě Masarykově univerzity v roce 1922, tedy nedlouho po jejím založení. V současnosti působí na Ústavu pedagogických věd FF MU celkem deset zaměstnanců a dalších několik desítek externích spolupracovníků. Ti jednak zajišťují výuku v oborech, které jsou zde vyučovány, jednak se věnují vlastní výzkumné, rozvojové a publikační činnosti. Vedoucím pracoviště je Milan Pol, jeho zástupkyní Milada Rabušicová.

Partnerská instituce

NLA and Bergen, For about 40 years NLA University College has been involved in a thorough reshaping of Norwegian undergraduate and graduate education. Our aim is to develop and represent an alternative to the education given by state universities. We are committed to highly qualified teaching and research, and our exams are approved by the Ministry of Education and Research in Norway as equivalent to those of the state universities. The curricula and the teaching methods of NLA reflect a strong commitment to the education of persons who are able to assess both the academic studies and the current trends and developments in society as a whole. NLA University College is founded on Christian values, but students are not required to have any religious affiliation, nor are they asked about their religious views.

Proběhlé akce a výsledky

  • Květen 2009

    Pětidenní studijní návštěva 5 účastníků brněnského programu přípravy vedoucích pracovníků škol (ředitelů škol) v Bergenu – výměna zkušeností s norskými řediteli škol, s účastníky programu přípravy vedoucích pracovníků škol.

    Účast jednoho zástupce koordinují instituce – možnost společné práce na koordinaci aktivit projektu s partnerskou institucí.

  • Září 2009

    Pětidenní studijní návštěva 5 účastníků bergenského programu přípravy vedoucích pracovníků škol (ředitelů škol) v Brně – výměna zkušeností s norskými řediteli škol, s účastníky programu přípravy vedoucích pracovníků škol.

    Účast jednoho zástupce partnerské instituce – možnost společné práce na koordinaci aktivit projektu.

  • Říjen 2009

    Přednášky norského experta (z NLA Bergen) v Brně v rámci programu přípravy vedoucích pracovníků škol. Ola Hoff Kaldestad, přední norský odborník v oblasti řízení vzdělávacích institucii (NLA School of Religion, Education and Intercultural Studies, Bergen, Norsko) přednesl přednášku Mentální modely jako přístup k pochopení kultury školy (s oporou o norskou zkušenost).

  • Prosinec 2009

    Závěrečná konference v Brně

    Především o podmínkách práce vedoucích pracovníků základních a středních škol, jejich potřebách a možnostech podpory diskutovali čeští a norští účastníci 30. listopadu na Filozofické fakultě. Odborníci z univerzit, ale také z praxe – ředitelé škol, zástupci školní inspekce i institucí poskytujících další vzdělávání – tím uzavřeli hlavní část společného česko-norského projektu Inovace novace programu vzdělávání vedoucích pedagogických pracovníků v Brně/Bergenu, který byl realizován v průběhu roku 2009 za vedení Ústavu pedagogických věd FF MU a účasti partnerů z norských vzdělávacích institucí.

    Mezi hlavní témata patří dnes v oblasti vedení a řízení škol tzv. nový systém řízení veřejného sektoru a jeho důsledky pro školy – zejména značná míra decentralizace a autonomie, akcent na vnitřní rozvoj škol a požadavek, aby školy mnohostranně skládaly účty z vlastní práce.

    Seminář kromě jiného jasně potvrdil některé analogie, ale také odlišnosti v práci vedoucích pracovníků škol v obou zemích. „V porovnání s norskými kolegy jsou čeští ředitelé více zatíženi rozhodováním o ekonomických a právních záležitostech. Dalo by se říci, že řídí školu prakticky od A do Z. Často si pak ovšem stěžují, že proto nemají tolik času a sil soustředit se na koncepční pedagogickou práci. To má samozřejmě určitý vliv i na naši snahu koncipovat a realizovat programy přípravy a podpory vedoucích pracovníků škol,“ uvedl koordinátor projektu profesor Milan Pol z Ústavu pedagogických věd FF MU.

Lidé & kontakty

Prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
(Hlavní koordinátor projektu)
Ústav pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Arne Nováka 1
602 00 Brno
Telefon: 549 49 6135
Fax: 549 49 1527
E-mail: pol@phil.muni.cz

Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.
(řešitel projektu)
Ústav pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Arne Nováka 1
602 00 Brno
Telefon: 549 49 5308
Fax: 549 49 1527
E-mail: msedlace@phil.muni.cz

Ola Hoff Kaldestad
(Koordinátor partnerské instituce)
NLA Norsk Laererakademi
Amalie Skramsvei 3
5036 Bergen
Norsko
E-mail: OlaHoff.Kaldestad@NLA.no

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info