Celoživotní učení v digitálním prostředí
Cíle předmětu
Cílem předmětu je umožnit studentům identifikovat a aplikovat strategie učení v digitálním prostředí, které jim vyhovují, a tak u nich rozvinout jednu z klíčových kompetencí pro 21. století. Prostřednictvím vlastní zkušenosti i zkušenosti svých spolužáků budou studenti navedeni na to, aby si ujasnili, co znamená být úspěšným studentem v digitálním prostředí, a že neexistuje jen jedna cesta, která vyhovuje všem nebo která bude pokaždé funkční.
Cílem předmětu je také poskytnout studentům nástroje, pomocí nichž budou umět plánovat své učení, reflektovat své pokroky a upravovat svůj studijní plán dle potřeb tak, aby jejich studium v digitálním prostředí bylo úspěšné, navzdory nástrahám v podobě prokrastinace a jiných. Toto vědomí a nabité dovednosti jim budou užitečné nejen v jejich dalším studiu, ale také pro ně budou cennou zkušeností, až se ocitnou v roli těch, kteří budou připravovat vzdělávání v digitálním prostředí pro druhé, k čemuž směřují studiem oboru Pedagogika se specializací na digitální technologie ve vzdělávání. Určitý prostor bude také věnován problematice celoživotního vzdělávání a jeho kontextu vzdělávání v ČR.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Vysvětlit pojem celoživotní vzdělávání a zasadit jej do kontextu vzdělávání v ČR,
- najít vhodné zdroje učení v digitálním prostředí s ohledem na tematiku a jazyk,
- identifikovat strategii učení v digitálním prostředí, která mu vyhovuje,
- aplikovat strategii učení v digitálním prostředí, která mu vyhovuje,
- plánovat své učení, reflektovat své studijní pokroky a přizpůsobovat plán svým potřebám tak, aby jeho studium v digitálním prostředí bylo úspěšné.
Osnova
- Celoživotní vzdělávání a učení
- Zdroje učení v digitálním prostředí
- Motivace k učení a práce s ní
- Studijní strategie v digitálním prostředí
- Studium v digitálním prostředí jako projekt
Výukové metody
přednáška, e-learning, skupinové projekty, individuální projekty, domácí úkoly, prezentace, seminář