Projekty základního a aplikovaného výzkumu
Online vzdělávací platforma pro učitele (E-FORCE)
Tento projekt se věnuje digitální připravenosti učitelů i škol plynule přecházet na online vzdělávání a podporuje inkluzivní digitální vzdělávací prostředí. Vytvořením strukturované sítě pro spolupráci a profesní rozvoj napříč Evropou projekt podpoří sdílení osvědčených postupů, ovlivní vzdělávací politiky a bude propagovat inkluzivní online výuku. Klíčovými výstupy jsou programy profesního rozvoje, doporučující dopisy pro politiku a udržitelný rámec pro průběžné vzdělávání a podporu učitelů v digitálním vzdělávání.
Zprostředkovaná společnost (MEDIS:ON)
Projekt Zprostředkovaná společnost (Mediated Society, MEDIS:ON) reaguje svojí náplní i cíli na dramatický vývoj technologií, které se staly součástí každodenního života moderní společnosti. MEDIS:ON se zaměřuje se na zkoumání dopadů umělé inteligence na společnost a vnímá umělou inteligenci jednak jako nástroj k rozšiřování lidských schopností, jednak jako výzvu spojenou s prohlubující se digitální propastí, šířením konspirací a deepfakes a nedostatečným rozvojem AI gramotnosti.
Systémová rizika ve vzdělávání
Cílem vzdělávacího systému je maximální rozvoj potenciálu všech žáků. V ČR existují silné vzdělanostní nerovnosti, které naplňování tohoto cíle brání. V institutu SYRI analyzujeme, jak lze omezit vzdělanostní nerovnosti a jejich negativní dopady, a to v běžných i v krizových situacích - jako byla pandemie COVID nebo současný příliv ukrajinských žáků do českých škol. Zkoumáme mechanismy podpory účinné ve vztahu k různým žákovským skupinám, vyhodnocujeme možná intervenční opatření.
Brno Lab on Learning, Instruction, and Development (BOLD LAB)
Tvorba a implementace nástrojů pro datově podložené rozhodování o prevenci a poskytování zdravotní a sociální péče: využití mikrosimulace a modulárního eHealth systému (DECIDEHealth)
Projekt aplikovaného výzkumu je zaměřen na vývoj nástrojů, které podpoří efektivní rozhodování v oblasti prevence a poskytování zdravotní a sociální péče v České republice a usnadní intervence zaměřené na snížení výskytu civilizačních onemocnění. Hlavními prvky projektu jsou adaptace dynamického mikrosimulačního modelu Future Elderly Model (FEM) pro české podmínky a vytvoření modulárního eHealth systému pro vývoj programů elektronického zdravotnictví. Součástí tohoto systému je návrh a ověření eHealth programů, které budou podporovat zdravotní stav různých populačních skupin (například pracovníků v sociálních službách) a umožní sběr dat o jejich zdravotním stavu a chování.
Výzkum vnímané pracovní schopnosti u učitelů 2. stupně základních škol
Vykonávání učitelské profese je považováno za vysoce náročné a stresující. Učitelé musí stále častěji čelit řadě organizačních, administrativních a interpersonálních požadavků a překážek, které navíc s každým školním rokem vzrůstají. Tyto skutečnosti vedou k tomu, že se někteří učitelé rozhodnou opustit učitelskou profesi. V projektu přinášíme odpovědi na to, jak je možné podporovat a rozvíjet pracovní schopnost učitelů, tj. jejich funkční kapacitu těmto nárokům čelit.
Zlepšování diagnostiky dyslexie
Projekt je inovativní propojením oblasti pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky s moderními analytickými nástroji výpočetní techniky, jako jsou strojové učení a neuronové sítě, a s diagnostickými a měřicími nástroji, jako je eye-tracking, při hledání odpovědi na otázku řešenou v současné době pedagogicko-psychologickými poradnami – Jak přesněji, efektivněji a rychleji diagnostikovat dyslexii žáků prvního stupně základní školy. Inovace spočívá v teoreticky zdůvodněném využití sofistikovaných technických nástrojů pro řešení palčivých otázek společenských věd.
Dříve řešená témata
Využití multimodální analytiky učení pro studium procesů seberegulovaného učení v systémech pro řízení výuky
Jak podpořit studenty vysokých škol, aby si dobře organizovali své učení a byli motivovaní, když pracují s e-learningem? Tým dr. Juhaňáka zjistil, jaké prvky e-learningu jsou pro učení studentů zásadní.
Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek (DRAMA)
Maturitní zkouška je pro významnou část žáků střední školy překážkou, jejíž zdolání vyžaduje vícero pokusů. S každou další opravou se na cestě k získání maturity objevují nové bariéry, naopak postupně mizí veškeré podpůrné mechanismy. Výzkum opakovaně neúspěšných maturantů ukazuje, jak individuální angažovanost vede k úspěchu v překonávání situačních a institucionálních bariér.
Digitální technologie ve vzdělávání
Výzkum ukázal, jakými různými způsoby mohou digitální technologie spoluutvářet každodennost mladých lidí. Například mobilní telefon je pro některé nástrojem k učení, seberealizaci či utváření identity, pro další je především prostředkem zahnání nudy, pro jiné představuje vstup do online prostředí, v němž nalézají pochopení a podporu vrstevníků, jež naopak nenalézají v offline prostředí.
Mezigenerační učení
Výzkumný projekt ukázal, že má smysl hledat konzistentní teorii mezigeneračního učení, a to jak za pomoci jeho zasazování do teoretických kontextů generací a učení obecně, tak za pomoci skládání výzkumných poznatků o mezigenerační praxi. Mezigenerační učení se prostě děje, a to i tehdy, když k němu nesměřuje žádné podpůrné opatření.
Vedení, řízení a správa škol
Naše výzkumy mimo jiné upozornily na hlavní typy kultury školy v základních školách, analyzovaly hlavní fáze profesní dráhy ředitelů základních škol a ukázaly na možnosti ředitelů vést a řídit školu v těchto fázích. Přispěly také k porozumění hlavním formám organizačního učení v českých základních školách, a způsobům, jakými je lidmi ve vedení základních škol zvládána inkluze.
Kariérová adaptabilita žáků středních škol
Život v dnešní uspěchané době plné nejrůznějších změn zvyšuje nároky na schopnosti jedince přizpůsobovat se těmto změnám. Významnou roli při zvládání měnících se nároků v pracovní oblasti hraje kariérová adaptabilita. Co to je kariérová adaptabilita? Proč je důležitá a co ovlivňuje? Odpovědi na tyto otázky i řadu dalších přinesl výzkumný projekt podpořený Grantovou agenturou ČR v letech 2018 až 2021.
Dějiny školství a pedagogiky (Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů)
Výzkum ukázal, že být učitelem v socialistickém Československu nemuselo být jednoduché. Do profese učitele se promítaly ideové i ideologické vlivy, ovlivňovaly ji organizační i institucionální změny, mnohdy bez jakéhokoliv odborného základu.
Pracovní schopnost jedinců ve věku 50+
Výzkum je zaměřen na zjišťování pracovní schopnosti u různých demografických skupin české populace starší 50 let a souvislosti pracovní schopnosti s demografickými a antropometrickými charakteristikami a onemocněními jedince.
Netradiční studenti studující pedagogické obory v českém terciárním vzdělávání
Netradiční studenti pedagogických oborů v terciárním vzdělávání se nezřídka cítí jako jakási nedokonalá verze vysokoškolského studenta, která je systémem spíše trpěná. Náš výzkum ukazuje, že to není touha po diplomu, ale identitní, intelektuální a dokonce i hédonistické motivy, díky kterým dospělí studenti zvládají skloubit studium a další závazky a překonávají rezistenci systému vůči jejich zvláštnostem.
Vitální učitel
Vitální učitel je interaktivním rozcestníkem, který pomáhá učitelům při podpoře pracovní schopnosti, zlepšování životního stylu a hledání cest k duševní pohodě. Učitelé na něm najdou také informace a testy týkající se podpory prevence stresu a syndromu vyhoření. Web vznikl jako výsledek několikaleté práce multidisciplinárního týmu v rámci projektu se státní podporou Technologické agentury ČR.