Pedagogické vědy
Studujte na předním výzkumném pracovišti, které má za sebou řadu excelentních vědeckých výsledků v mezinárodních impaktovaných časopisech, v současné době realizuje několik výzkumných projektů financovaných GAČR a TAČR a vědecky vychovalo mnoho vynikajících českých akademiků!
Popis studia a stipendijní podpory
Cílem doktorského studia je vědecká příprava v oblasti pedagogických věd (pedagogika, andragogika, sociální pedagogika a poradenství). Absolvent doktorského studia je připraven k samostatné a vysoce odborné vědecko-výzkumné činnosti. Disponuje schopnostmi a znalostmi základních i profilujících pedagogických disciplín, metodologie pedagogického výzkumu, projektování a realizace empirického výzkumu a evaluace jeho výsledků, zprostředkování výsledků svého bádání odborné komunitě a spolupráce s odborníky z jiných pracovišť v národním i mezinárodním měřítku.
Doktorský příjem
Naši doktorští studenti v prezenční formě studia budou od září 2025 dostávat doktorský příjem ve výši 1,2 násobku minimální měsíční mzdy.
Semestr |
Studijní povinnosti |
Výstup |
Kontrolní mechanismus |
1. |
Téma, výzkumný problém, rešerše Filozofie I |
|
|
2. |
Plán dizertačního projektu Filozofie II |
Plán výzkumu. ISP. |
SCHVÁLENÍ ISP |
3. |
Zahájení sběru dat. |
|
|
4. |
Dokončení sběru dat. |
Přijatý článek. |
MID-TERM EVALUATION |
5. |
Analýza dat |
Přijatý článek. | |
6. |
Dokončení analýzy dat |
Přijatý článek. |
|
7. |
Dokončení dizertace |
Odevzdaná dizertace. |
|
8. |
Příprava obhajoby |
|
Obhajoba |
Detailní rozpis studijních povinností v daném semestru naleznete zde.
Dále je finančně podporována:
• mezinárodní mobilita studentů
• publikační činnost
• další stipendia FF MU
• účast na výzkumných projektech
Doktorské studium je rozděleno do tří modulů zaměřených na přípravu filozoficko-metodologickou, odbornou a jazykovou. V průběhu studia je student povinen složit zkoušky z filozofie vědy, cizího jazyka, metodologie pedagogického či andragogického výzkumu a jednu zkoušku z vybrané pedagogické či andragogické disciplíny (dle zaměření disertační práce). Studium je výrazně orientováno na individuální práci studenta a školitele, jeho pevnou součástí jsou pravidelně organizované společné vědecké semináře, na nichž vystupují studenti doktorského studia, školitelé a hosté.
Doktorské studium je možné studovat jak v prezenční, tak v kombinované formě. Studium standardně trvá osm semestrů a je zakončeno státní závěrečnou zkouškou.
Studijní plán
Průběh doktorského studia se od předchozích stupňů výrazně liší. Stáváte se součástí pracoviště, spolupracujete s vyučujícími, či sami vedete výuku.
Předmětů je méně, a probíhají zejména blokově. Vaše studijní povinnosti jsou rámovány zejména fázemi práce na Vaší disertaci. Součástí studia je také zahraniční výjezd v délce minimálně jednoho semestru.
Studijní plán prezenčního studia Studijní plán kombinovaného studia
Kdo jsou naši absolventi?
Učitelé a výzkumníci na vysokých školách, experti v oblasti vzdělávání v různých vzdělávacích, výzkumných a poradenských organizacích.
Úspěšný absolvent je schopen
- vykonávat samostatnou a vysoce odbornou vědecko-výzkumnou činnost v oblasti pedagogických oborů
- projektovat a realizovat pedagogický výzkum a evaluovat jeho výsledky
- zprostředkovat výsledky svého bádání odborné komunitě
- spolupracovat s odborníky jiných pracovišť v národním i mezinárodním měřítku
Naši studenti a absolventi získali mnoho významných ocenění, například Cenu rektora Masarykovy univerzity, Cenu České asociace pedagogického výzkumu nebo Cenu Evropské asociace pedagogického výzkumu. Více informací o oceněních naleznete zde.
Přijímací zkouška
Přijímací řízení probíhá dvakrát ročně: uchazeči podávají přihlášky vždy od ledna do dubna a od září do listopadu.
Témata možných dizertačních projektů
- Distributivní vedení ve školách
- Rituály ve škole. Na příkladu školní maturity.
- Vzdělávání dospělých ve světě (komparativní studie)
- Učení a vzdělávání dospělých (analýza příležitostí a participace)
- Žáci s různými typy znevýhodnění a jejich zapojení do výukové komunikace
- Profesní diskurz učitelů
- Pracovní schopnost učitelů v kontextu stárnutí
- Pracovní zdraví a well-being učitelů
- Tranzice a transfery ve vzdělávacím kontextu
- Klima školy očima žáků
- Efekty vzdělávání v souvislosti s řízením škol
- Interpersonální vztahy ve škole a výsledky učení
- Soukromé a veřejné ZŠ v kontextu analýzy vzdělávacích výsledků
- Digitální technologie ve formálním a informálním učení (životě) dětí, mládeže i dospělých (digitální technologie ve škole, v rodině, v zaměstnání; digitální technologie jako součást běžných každodenních aktivit v různých kontextech a prostředích včetně prostředí virtuálního)
- E-learning v terciárním vzdělávání (empirický výzkum výuky podporované ICT na vysokých školách)
- Dějiny (post)socialistického školství v Československu (dějiny základního, středního, vysokého školství pohledem pamětníků – učitelů i žáků; období kolem roku 1968, 1989, transformace školství v 90. letech minulého století; využití orální historie v historicko-pedagogickém výzkumu).
- Nástroje pro evaluaci vysokoškolské výuky a možnosti jejich využití v českém kontextu
-
Reflexe praxe na vysokých školách (podoby reflektivních dialogů a jejich vztah k učení studentů)
dr. Zuzana Šalamounová
- Role jazykové výbavy žáků v jejich zapojení do výukové komunikace
- Jazyk v procesu identifikace žáků v prostředí školní třídy
Na doktorát krok za krokem
Vyhraďte si dostatek času, ideálně měsíc a více, ještě před podáním samotné přihlášky. Stačí se držet následujících kroků.
-
Projděte si seznam témat a školitelů
Pokud nemáte předem jasno, s jakým tématem se přihlásit na doktorát, vyberte si některé z nabízených témat. Ačkoliv se téma může v první roce studia pozměnit a upřesnit, vybírejte s rozvahou.
-
Kontaktujte potencionálního školitele nebo garanta programu
Bez toho to na doktorátu nejde. Pomůže Vám doladit téma, a povede Vás celé čtyři roky.
-
Sepište projekt disertační práce
Na základě domluvy se školitelem sepište projekt dizertační práce.
-
Podejte přihlášku ke studiu
Přihláška se podavá v IS MU. Zaplaťte poplatek.
-
Odevzdejte projekt, životopis a soupis publikační činnosti
Všechny tři dokumenty je potřeba odevzdat studijnímu oddělení v tištěné podobě, nejpozději týden po ukončení přihlašování pro daný semestr.
-
Přijďte k přijímacímu pohovoru
Připravte se na rozhovor s vyučujícími UPV.Společně si budete povídat například o vašem výzkumném záměru, volbě studia a očekávání, o vašich zkušenostech a magisterské práci.
-
Počkejte na výsledek přijímacího řízení
Těší se na Vás garanti doktorského studia
Milan Pol
Profesor Milan Pol se specializuje na řízení ve vzdělávání a pedagogickou evaluaci. Je autorem řady publikací, například o organizačním učení ve školách, kultuře školy, životní a profesní dráze vedoucích pracovníků škol. V současné době je děkanem Filozofické fakulty MU.
Roman Švaříček
Dr. Roman Švaříček se profesně zabývá zejména dialogickým vyučováním, pedagogickými teoriemi, filozofií výchovy a metodologií kvalitativního výzkumu. Studenti se s ním mohou setkat třeba v předmětech Pedagogické teorie, Filozofie výchovy a vzdělávání nebo Alternativní pohledy na školu.