Pedagogické vědy

Studujte na předním výzkumném pracovišti, které má za sebou řadu excelentních vědeckých výsledků v mezinárodních  impaktovaných časopisech, v současné době realizuje několik výzkumných projektů financovaných GAČR a TAČR a vědecky vychovalo mnoho vynikajících českých akademiků!

Popis studia a stipendijní podpory

Cílem doktorského studia je vědecká příprava v oblasti pedagogických věd (pedagogika, andragogika, sociální pedagogika a poradenství). Absolvent doktorského studia je připraven k samostatné a vysoce odborné vědecko-výzkumné činnosti. Disponuje schopnostmi a znalostmi základních i profilujících pedagogických disciplín, metodologie pedagogického výzkumu, projektování a realizace empirického výzkumu a evaluace jeho výsledků, zprostředkování výsledků svého bádání odborné komunitě a spolupráce s odborníky z jiných pracovišť v národním i mezinárodním měřítku.

Doktorský příjem

Naši doktorští studenti v prezenční formě studia budou od září 2025 dostávat doktorský příjem ve výši 1,2 násobku minimální měsíční mzdy.

Semestr

Studijní povinnosti

Výstup

Kontrolní mechanismus

1.

Téma, výzkumný problém, rešerše

Filozofie I

 

 

2.

Plán dizertačního projektu
Filozofie II

Plán výzkumu. ISP.

SCHVÁLENÍ ISP

3.

Zahájení sběru dat.
Anglický jazyk pro doktorské studium

 

 

4.

Dokončení sběru dat.

Přijatý článek.

MID-TERM EVALUATION

5.

Analýza dat
Zahraniční pobyt
Metodologie pedagogického výzkumu

Přijatý článek.  

6.

Dokončení analýzy dat
Pedagogická disciplína

Přijatý článek.

 

7.

Dokončení dizertace

Odevzdaná dizertace.

 

8.

Příprava obhajoby

 

Obhajoba

Detailní rozpis studijních povinností v daném semestru naleznete zde.

Dále je finančně podporována:
• mezinárodní mobilita studentů
• publikační činnost
další stipendia FF MU
• účast na výzkumných projektech 

Doktorské studium je rozděleno do tří modulů zaměřených na přípravu filozoficko-metodologickou, odbornou a jazykovou. V průběhu studia je student povinen složit zkoušky z filozofie vědy, cizího jazyka, metodologie pedagogického či andragogického výzkumu a jednu zkoušku z vybrané pedagogické či andragogické disciplíny (dle zaměření disertační práce). Studium je výrazně orientováno na individuální práci studenta a školitele, jeho pevnou součástí jsou pravidelně organizované společné vědecké semináře, na nichž vystupují studenti doktorského studia, školitelé a hosté.

Doktorské studium je možné studovat jak v prezenční, tak v kombinované formě. Studium standardně trvá osm semestrů a je zakončeno státní závěrečnou zkouškou.

Studijní plán

Průběh doktorského studia se od předchozích stupňů výrazně liší. Stáváte se součástí pracoviště, spolupracujete s vyučujícími, či sami vedete výuku.
Předmětů je méně, a probíhají zejména blokově. Vaše studijní povinnosti jsou rámovány zejména fázemi práce na Vaší disertaci. Součástí studia je také zahraniční výjezd v délce minimálně jednoho semestru.

Studijní plán prezenčního studia Studijní plán kombinovaného studia


Kdo jsou naši absolventi?

Učitelé a výzkumníci na vysokých školách, experti v oblasti vzdělávání v různých vzdělávacích, výzkumných a poradenských organizacích.

Úspěšný absolvent je schopen

  • vykonávat samostatnou a vysoce odbornou vědecko-výzkumnou činnost v oblasti pedagogických oborů
  • projektovat a realizovat pedagogický výzkum a evaluovat jeho výsledky
  • zprostředkovat výsledky svého bádání odborné komunitě
  • spolupracovat s odborníky jiných pracovišť v národním i mezinárodním měřítku

Naši studenti a absolventi získali mnoho významných ocenění, například Cenu rektora Masarykovy univerzity, Cenu České asociace pedagogického výzkumu nebo Cenu Evropské asociace pedagogického výzkumu. Více informací o oceněních naleznete zde.

Seznam absolventů

Přijímací zkouška

Přijímací řízení probíhá dvakrát ročně: uchazeči podávají přihlášky vždy od ledna do dubna a od září do listopadu.

PODEJTE PŘIHLÁŠKU ZDE

Témata možných dizertačních projektů

prof. Milan Pol
        • Distributivní vedení ve školách
        • Rituály ve škole. Na příkladu školní maturity.
prof. Milada Rabušicová
        • Vzdělávání dospělých ve světě (komparativní studie)
        • Učení a vzdělávání dospělých (analýza příležitostí a participace)
prof. Klára Šeďová
  • Žáci s různými typy znevýhodnění a jejich zapojení do výukové komunikace
  • Profesní diskurz učitelů
doc. Petr Hlaďo
  • Pracovní schopnost učitelů v kontextu stárnutí
  • Pracovní zdraví a well-being učitelů
  • Tranzice a transfery ve vzdělávacím kontextu
doc. Bohumíra Lazarová
  • Klima školy očima žáků
doc. Martin Sedláček
  • Efekty vzdělávání v souvislosti s řízením škol
  • Interpersonální vztahy ve škole a výsledky učení
  • Soukromé a veřejné ZŠ v kontextu analýzy vzdělávacích výsledků
doc. Jiří Zounek
        • Digitální technologie ve formálním a informálním učení (životě) dětí, mládeže i dospělých (digitální technologie ve škole, v rodině, v zaměstnání; digitální technologie jako součást běžných každodenních aktivit v různých kontextech a prostředích včetně prostředí virtuálního)
        • E-learning v terciárním vzdělávání (empirický výzkum výuky podporované ICT na vysokých školách)
        • Dějiny (post)socialistického školství v Československu (dějiny základního, středního, vysokého školství pohledem pamětníků – učitelů i žáků; období kolem roku 1968, 1989, transformace školství v 90. letech minulého století; využití orální historie v historicko-pedagogickém výzkumu).
dr. Karla Brücknerová
  • Nástroje pro evaluaci vysokoškolské výuky a možnosti jejich využití v českém kontextu
  • Reflexe praxe na vysokých školách (podoby reflektivních dialogů a jejich vztah k učení studentů)


dr. Zuzana Šalamounová

  • Role jazykové výbavy žáků v jejich zapojení do výukové komunikace
  • Jazyk v procesu identifikace žáků v prostředí školní třídy

Na doktorát krok za krokem

Vyhraďte si dostatek času, ideálně měsíc a více, ještě před podáním samotné přihlášky. Stačí se držet následujících kroků.


  • Projděte si seznam témat a školitelů

    Pokud nemáte předem jasno, s jakým tématem se přihlásit na doktorát, vyberte si některé z nabízených témat. Ačkoliv se téma může v první roce studia pozměnit a upřesnit, vybírejte s rozvahou. 

  • Kontaktujte potencionálního školitele nebo garanta programu

    Bez toho to na doktorátu nejde. Pomůže Vám doladit téma, a povede Vás celé čtyři roky.

  • Sepište projekt disertační práce

    Na základě domluvy se školitelem sepište projekt dizertační práce. 

  • Podejte přihlášku ke studiu

    Přihláška se podavá v IS MU. Zaplaťte poplatek.

  • Odevzdejte projekt, životopis a soupis publikační činnosti

    Všechny tři dokumenty je potřeba odevzdat studijnímu oddělení v tištěné podobě, nejpozději týden po ukončení přihlašování pro daný semestr.

  • Přijďte k přijímacímu pohovoru

    Připravte se na rozhovor s vyučujícími UPV.Společně si budete povídat například o vašem výzkumném záměru, volbě studia a očekávání, o vašich zkušenostech a magisterské práci. 

  • Počkejte na výsledek přijímacího řízení

Těší se na Vás garanti doktorského studia

Bez popisku

Milan Pol

Profesor Milan Pol se specializuje na řízení ve vzdělávání a pedagogickou evaluaci. Je autorem řady publikací, například o organizačním učení ve školách, kultuře školy, životní a profesní dráze vedoucích pracovníků škol. V současné době je děkanem Filozofické fakulty MU.

MUNIResearchGate


 

Bez popisku

Roman Švaříček

Dr. Roman Švaříček se profesně zabývá zejména dialogickým vyučováním, pedagogickými teoriemi, filozofií výchovy a metodologií kvalitativního výzkumu. Studenti se s ním mohou setkat třeba v předmětech Pedagogické teorie, Filozofie výchovy a vzdělávání nebo Alternativní pohledy na školu.

MUNIResearch Gate


 

PODAT PŘIHLÁŠKU

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info