Online výuková prostředí
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s nejrůznějšími řešeními VLE (Virtual Learning Environment), zvláště pak se zaměřením na systémy typu LMS (Learning Management System). Studenti budou seznámeni se specifiky, výhodami i úskalími různých online výukových prostředí a získají podrobný přehled v dostupných nástrojích a funkčních prvcích tvořících systémy typu LMS. Zároveň se studenti naučí se systémem typu LMS pracovat a budou v něm umět vytvořit kurz a jeho jednotlivé komponenty, provést nastavení adekvátní požadavkům a takovýto kurz spravovat.
Studenti se seznámí primárně s LMS Moodle, který je dostatečně robustní, a tedy skýtá mnoho možností nastavení, jež jsou v obdobné podobě dostupné i v jiných systémech tohoto typu. Zároveň je LMS Moodle jedním z celosvětově nejrozšířenějších prostředí pro online výuku. V rámci předmětu budou pak studenti vedeni zejména k tomu, aby na základě získaných znalostí a dovedností byli schopni doporučit klientovi nejvhodnější řešení, toto řešení mu prezentovat a obhájit.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Identifikovat a shrnout důležité rysy vybraných online výukových prostředí a systémů typu LMS,
- porovnat a vyzdvihnout rozdíly mezi vybranými online výukovými prostředími a LMS,
- vytvořit a spravovat online kurz v LMS Moodle,
- nastavit kurz v LMS Moodle a jednotlivé komponenty dle potřeb,
- analyzovat situaci klienta tak, aby mohl provést informované rozhodnutí,
- navrhnout klientovi vhodné LMS a svůj návrh před ním obhájit.
Osnova
1. Online výuková prostředí a LMS
2. Správa kurzu v LMS Moodle
3. Základní typy nástrojů v LMS Moodle
4. Pokročilé typy nástrojů v LMS Moodle
5. Systémy pro tvorbu a správu MOOC (Open edX)
6. Cloudová výuková prostředí a LMS
7. Inteligentní tutorské systémy a adaptivní výukové systémy
8. Zkušenosti se správou kurzů v LMS expertů z praxe
9. Jak zvolit správné LMS – kritéria výběru
10. Jak zvolit správné LMS – modelové situace
Výukové metody
přednáška, e-learning, skupinová práce, domácí úkoly, prezentace profesionálů z praxe, ústní prezentace před publikem, seminář