Andragogika

Popis studia

Andragogika se zaměřuje na vzdělávání dospělých a jejich celoživotní rozvoj. Pomáhá porozumět učení jako celoživotnímu procesu a rozvíjí široké spektrum možností, jak podporovat osobní i profesní růst jednotlivců. Studenti andragogiky se naučí, jak efektivně plánovat, organizovat a hodnotit vzdělávací aktivity, které jsou přizpůsobeny specifickým potřebám dospělých, prostřednictvím inovativních vzdělávacích metod a programů. Studium andragogiky v našem pojetí propojuje teorii a praxi a staví na nejlepším dostupném poznání, opřeném o základní i aplikovaný výzkum. Pokrývá vzdělávání dospělých od analýzy vzdělávacích potřeb po hodnocení kvality vzdělávání.

Pokud si kladete otázky související se změnami v životní dráze člověka, s možností vzdělávat se v dospělosti, profesně se uplatnit a rozvíjet se, pak je pro Vás andragogika cesta tím správným směrem. Absolventi tohoto oboru přispívají k rozvoji společnosti tím, že pomáhají lidem získat nové dovednosti, znalosti a kompetence, které jsou nezbytné pro úspěch v dnešním dynamickém světě.

Studium andragogiky právě na Ústavu pedagogických věd je jedinečné v několika aspektech:

  • Sledujeme nové trendy v oboru. Jdeme s dobou a společně se studenty zkoumáme nové trendy v oblasti vzdělávání. Také pravidelně hostíme odborníky ze zahraničí, kteří s námi sdílí své zkušenosti s novými technologiemi a alternativními přístupy.
  • Provázání studia s praxí. Povinnou součástí studia je také odborná praxe. Studenti se tak již během studia seznamují s možnostmi budoucího profesního uplatnění. V tom nám pomáhají hosté (nezřídka jsou to naši absolventi) v prakticky orientovaných seminářích.
  • Studijní a výzkumné stáže v zahraničí. Našim studentům nabízíme příležitosti vyjet za studiem či výzkumem na naše partnerské univerzity v zahraničí. V rámci programu Erasmus se naši studenti už podívali třeba do Florencie, Wuppertalu, Porta či Stockholmu.
  • Studium na míru. Na našem ústavu si studenti vytvářejí svůj studijní plán sami. Kromě základních předmětů, jejichž splnění je povinné, si tak kurzy z nabídky povinně volitelných předmětů mohou vybírat zcela libovolně.
  • Studium těží z odbornosti celého Ústavu pedagogických věd. Na výuce, konzultacích a vedení závěrečných prací se proto podílejí přední odborníci v andragogice, ale i experti v příbuzných vědách.
  • Masarykova univerzita poskytuje špičkové zázemí pro studium, včetně přístupu k informačním zdrojům a k technologiím pro podporu studia.

Andragogiku lze studovat v navazujícím magisterském studiu v prezenční i kombinované formě. Studium standardně trvá čtyři semestry a je zakončeno obhajobou magisterské diplomové práce a státní závěrečnou zkouškou.

Předměty

Podívejte se na příklady vyučovaných předmětů nebo si prohlédněte celý studijní katalog.

Absolvent

Co nejlepšího mohou absolventi dělat v ČR, v zahraničí? Když to jen trochu přeženeme, odpověď zní vše, kde je potřeba uplatnit tvořivé myšlení, kritické myšlení, schopnost analýzy a porozumění textům a výsledkům výzkumů. Zkrátka tam, kde je potřeba uplatnit vlastní názor opřený o znalost a poučené porozumění.

Kdo jsou naši absolventi? Personalisté, lektoři vzdělávání dospělých, koordinátoři vzdělávání, výzkumníci, projektoví pracovníci v oblasti rozvoje lidských zdrojů ve firmách, státní správě, vzdělávacích a školských institucích i nevládních organizacích.

Úspěšný absolvent je schopen:

  • Odborně a koncepčně pracovat v oblasti celoživotního učení a vzdělávání dospělých.
  • Samostatně plánovat, řídit, realizovat a hodnotit mnohostranné vzdělávací aktivity zaměřené na dospělé.
  • Ovládá adekvátní didaktické a metodické přístupy ke vzdělávání dospělých, jako jsou e-learning, pedagogika osobnostního a sociálního rozvoje atd.

Absolventi navazujícího magisterského studijního programu Andragogika mohou v dalším studiu na ÚPV pokračovat v doktorském studijním programu Pedagogické vědy.

Přijímací zkouška

Přijímací zkoušku tvoří znalostní test obsahující otázky s volnou odpovědí. Délka přijímacího testu je 60 min. Obsah testu tvoří otázky ze základů andragogiky, pedagogických věd a věd příbuzných podle níže uvedených tematických okruhů.

Okruhy přijímací zkoušky

1. Andragogika jako vědní obor. Systém andragogických disciplín.

2. Vztah andragogiky k příbuzným vědám a oborům (sociologie, psychologie, personalistika, management, ekonomika, řízení lidských zdrojů), příklady společných témat a sdílených teorií.

3. Vzdělávací systém ČR. Legislativa vzdělávací soustavy v ČR, struktura vzdělávací soustavy.

4. Pojmy celoživotní učení, formální a neformální vzdělávání, informální učení. Koncept společnosti vědění.

5. Celoživotní učení a rozvoj lidských zdrojů v základních programových dokumentech ČR (Strategie celoživotního učení ČR, Strategie 2030+) a EU (Memorandum o celoživotním učení, Doporučení Rady Evropské unie o nové evropské agendě pro vzdělávání dospělých 2021-2030).

6. Teorie výchovy a vzdělávání (akademické, sociokognitivní a kognitivně psychologické, spiritualistické a personalistické, technologické, sociální).

7. Metodologie pedagogického a andragogického výzkumu. Typy výzkumů (kvalitativní, kvantitativní, aplikovaný), jejich srovnání.

8. Empirický výzkum vzdělávání dospělých, příklady empirických výzkumů vzdělávání dospělých publikované ve vědeckých časopisech.

Literatura k prostudování

    • Beneš, M. (2014). Andragogika. Grada Publishing.

    • Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Portál.

    • Dvořáková, M., & Šerák, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. FF UK.

    • Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Paido.

    • Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Grada Publishing.

    • Rabušicová, M., ed. (2024). Učení a vzdělávání dospělých. Grada Publishing. (kap. 1.)

    • Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál

Co když mám bakaláře odjinud?

Nevadí, každý rok přijmeme několik studentů z jiných univerzit i jiných, avšak příbuzných oborů.

Jde to bez přijímaček?

Prominutí přijímací zkoušky: Přijímací zkouška do navazujícího magisterského studia bude prominuta uchazeči, který buď bude mít průměr do 2,0 za celé bakalářské studium oboru Pedagogika či Sociální pedagogika a poradenství (v jednooborovém nebo hlavním studijním plánu programu) na FF MU, nebo složil bakalářskou zkoušku z oboru Pedagogika či Sociální pedagogika a poradenství (v jednooborovém nebo hlavním studijním plánu programu) na FF MU s hodnocení "prospěl výborně". Od absolvování státní závěrečné zkoušky by však neměly uplynout více než dva roky, tedy čtyři semestry.

O prominutí přijímací zkoušky do navazujícího magisterského studia je potřeba požádat prostřednictvím e-přihlášky. Podklady pro prominutí přijímací zkoušky je třeba vložit nejpozději v den konání příslušné přijímací zkoušky do e-přihlášky do rubriky „Žádost o prominutí přijímací zkoušky“. Uchazeči, kteří konají Státní závěrečnou zkoušku (SZZ) na FF MU ve stejný den jako se koná příslušná přijímací zkouška, mohou pro účely posouzení žádosti vložit do e-přihlášky čestné prohlášení o termínu vykonání SZZ a o jeho výsledku.

Bez popisku

Garant oboru

Docent Petr Novotný je garantem studia andragogiky a od roku 2014 do roku 2022 byl vedoucím celého ústavu. Profesně se zabývá zejména mezigeneračním učením a metodologií andragogického výzkumu. Studenti se s ním setkávají v předmětech Andragogika, Úvod do andragogického výzkumu nebo Inovace v českém vzdělávání.


MUNIResearchGate, Academia.eduGoogle Scholar

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info