Pedagogika
Popis studia
Jaké jsou zákonitosti učení? Jak funguje škola a školské systémy? Jaké je chování žáků ve třídě a jak můžeme popsat jejich vrstevnické vztahy? Jak se mění vzdělávání ve věku nových médií? To jsou jen některé z otázek, které si klademe při studiu pedagogiky. Hledání odpovědí výzkumnými metodami je důležité pro nové vědecké poznatky, ale také jako základ pro inovace ve vzdělávání, které jsou v současné době tak palčivou otázkou. Přidáte se k nám?
Navazující magisterské studium Pedagogiky si klade za cíl především rozvinout a prohloubit znalosti a dovednosti z bakalářského stupně studia. Studium výrazně rozvíjí jednak kompetence v oblasti plánování, přípravy a realizace empirického výzkumu, jednak schopnosti teoreticky zkoumat rozmanité otázky výchovy a vzdělávání.
Studium pedagogiky právě na ÚPV je jedinečné v několika aspektech:
- Možnost studijní specializace. V rámci studia máte možnost zvolit si některou ze studijních profilací a zaměřit se tak na oblast pedagogiky, která je Vám blízká.
- Provázání studia s praxí. Povinnou součástí studia je také odborná praxe. Studenti se tak již během studia seznamují s možnostmi budoucího profesního uplatnění.
- Studijní a výzkumné stáže v zahraničí. Našim studentům nabízíme příležitosti vyjet za studiem či výzkumem na naše partnerské univerzity v zahraničí. V rámci programu Erasmus se naši studenti už podívali třeba do…
- Studium na míru. Na našem ústavu si studenti vytvářejí svůj studijní plán sami. Kromě základních předmětů, jejichž splnění je povinné, si tak kurzy z nabídky povinně volitelných předmětů mohou vybírat zcela libovolně.
- Sledujeme nové trendy v oboru. Jdeme s dobou a společně se studenty zkoumáme nové trendy v oblasti vzdělávání. Také pravidelně hostíme odborníky ze zahraničí, kteří s námi sdílí své zkušenosti s novými technologiemi a alternativními přístupy.
Navazující magisterské studium pedagogiky je možné studovat jednooborově nebo dvouoborově v kombinaci s dalším oborem Filozofické fakulty, a to v prezenční i kombinované formě. Studium standardně trvá čtyři semestry a je zakončeno obhajobou magisterské diplomové práce a státní závěrečnou zkouškou.
Předměty
Podívejte se na příklady vyučovaných předmětů, nebo si prohlédněte celý studijní katalog.
Absolvent
Kdo jsou naši absolventi? Lektoři v institucích formálního i neformálního vzdělávání, výzkumníci, poradci, žurnalisté, pracovníci v institucích státní správy a samosprávy, projektoví pracovníci.
Úspěšný absolvent je schopen:
- Naplánovat, realizovat a vyhodnotit pedagogický výzkum.
- Analyzovat vzdělávací potřeby různých cílových skupin a navrhnout odpovídající vzdělávací aktivity.
- Využívat širokou škálu vzdělávacích metod a tvořivě je upravovat v závislosti na potřebách konkrétních cílových skupin.
- Provádět koncepční, organizační a projektovou činnost ve školství i mimoškolním vzdělávání.
Absolventi navazujícího magisterského studijního programu Pedagogika mohou v dalším studiu na ÚPV pokračovat v doktorském studijním programu Pedagogické vědy.
Okruhy přijímací zkoušky
- Pedagogika jako věda. Systém pedagogických disciplín. Funkce a charakteristika základních pedagogických disciplín a aplikovaných pedagogických disciplín. Hraniční pedagogické disciplíny.
- Vztah pedagogiky k příbuzným vědám (sociologie, demografie, psychologie, personalistika).
- Teorie výchovy a vzdělávání (akademické, sociokognitivní a kognitivněpsychologické, spiritualistické a personalistické, technologické, sociální).
- Role vzdělání v procesu sociální stratifikace a sociální mobility. Teorie a výzkumy rovnosti vzdělávacích příležitostí. Teorie kulturního kapitálu, teorie řečového deficitu a další relevantní teorie a výzkumy.
- Proces učení a teorie učení, které mají své didaktické aplikace (teorie asociativního učení, učení se vhledem, behaviorální teorie učení, teorie sociálního učení aj.). Individuální styly učení. Učení se z textu a zásady tvorby učebního textu.
- Celoživotní a všeživotní učení. Formální a neformální vzdělávání, informální učení.
- Současná společnost jako společnost vědění a související sociální a ekonomické trendy. Vliv vzniku společnosti vědění na oblast vzdělávání.
- Vzdělávací soustava a výchovné instituce v ČR. Školská soustava – základní charakteristika. Systém výchovných institucí a jejich zaměření, funkce.
- Metodologie pedagogických věd a empirický pedagogický výzkum. Metody a techniky pedagogického výzkumu.
- Model empirické vědy. Fáze empirického výzkumu. Hypotézy, verifikace a falzifikace. Operacionalizace. Měření, validita, reliabilita.
Literatura k prostudování
- Bertrand, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
- Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
- Illeris, Knut. How we learn: learning and non-learning in school and beyond. London: Routledge, 2007.
- Koťa, Jaroslav, Havlík, Radomír. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002.
- Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2006.
- Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995.
- Petrusek, Miroslav. Společnosti pozdní doby. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2006.
- Prokop, Jiří. Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. Praha: Karolinum, 2005.
- Průcha, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002.
- Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.
- Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2013.
- Rabušicová, Milada, Rabušic, Ladislav (eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita. 2008.
- Švaříček, Roman, Klára Šeďová et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
- Vorlíček, Chrudoš. Úvod do pedagogiky. Praha: H&H, 2000.
Plus další literatura podle volby uchazeče.
Co když mám bakaláře odjinud?
Nevadí, každý rok přijmeme několik studentů z jiných univerzit i jiných, avšak příbuzných oborů.
Jde to bez přijímaček?
Absolventům bakalářského studia oborů Pedagogika a Sociální pedagogika a poradenství na Ústavu pedagogických věd FF MU je přijímací test prominut v případě, že je jejich celkový výsledek bakalářské zkoušky do 2,0.
![Bez popisku](https://cdn.muni.cz/media/3446248/bez-nazvu-2.png?mode=crop¢er=0.44,0.49&rnd=133074962380000000&width=179)
Těší se na vás garant oboru Martin Sedláček
Docent Martin Sedláček se zabývá problematikou řízení škol, ale věnuje se také vztahu mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků. Studenti se s ním setkávají v předmětech jako Analýza kvantitativních dat, Kvantitativní výzkum nebo Řízení vzdělávacích institucí. Přečtěte si například jeho monografii První učitel, která vyšla v nakladatelství Munipress.