Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
odborný asistent – Ústav pedagogických věd
telefon: | 549 49 3300 |
---|---|
e‑mail: |
Učení v online vzdělávacích systémech se stává stále důležitější součástí vzdělávání na vysokých školách. I proto tomuto tématu na Ústavu pedagogických věd věnujeme již řadu let výzkumnou pozornost. Aktuálně se přitom na učení v online vzdělávacích systémech zaměřujeme především v rámci výzkumného projektu z názvem Využití multimodální analytiky učení pro studium procesů seberegulovaného učení v systémech pro řízení výuky, který byl podpořen Grantovou agenturou České republiky (viz informace o projektu na webu MUNI).
Na první pohled možná poněkud komplikovaný název projektu se přitom snaží naznačit, že náš výzkum staví na následujících čtyřech pilířích:
4/2021 - 3/2024
Náš projekt byl posouzen a schválen Etickou komisí pro výzkum.
Cílem projektu je prozkoumat a popsat procesy seberegulovaného učení vysokoškolských studentů v systémech typu LMS a vysvětlit rozdíly v procesu seberegulace učení v závislosti na vzdělávacím kontextu a specifickém designu výukových aktivit a studijních materiálů v LMS. To nám může pomoci nejen lépe pochopit proces učení v online vzdělávacích systémech, ale i poskytnout podklady pro funkční inovace LMS.
Výzkumný projekt jako celek sestává ze čtyř základních fází, které se liší typem sběru dat a tím, jaké otázky s jejich pomocí budeme zodpovídat.
V první fázi projektu budeme realizovat dotazníkové šetření mezi studenty studujícími prostřednictvím systému pro řízení výuky (LMS, v našem případě systém ELF provozovaný na FF MU). Cílem bude především průzkum a popis seberegulovaného učení, a to z hlediska uplatňovaných strategií ale i dalších relevantních komponent.
Tato část se bude zaměřovat na extrakci a analýzu automaticky zaznamenávaných údajů o chování studentů v online výukovém prostředí typu LMS. Podobně jako v rámci dotazníkového šetření bude i zde hlavním cílem průzkum a popis procesů seberegulovaného učení, tentokrát však nikoli na základě sebehodnocení studentů, nýbrž na základě dat o chování studentů v LMS.
Základní rolí této části projektu bude poskytovat nezbytná kontextuální data pro ostatní části projektu, a to primárně data týkající obsahu sledovaných kurzů, resp. designu výukových aktivit a studijních materiálů v kurzech v LMS. Řada doposud realizovaných výzkumů totiž ukazuje, že to jsou právě rozdíly mezi jednotlivými kurzy, které mohou z velké části vysvětlovat rozdíly v chování a výkonu studentů. Hlavním cílem této části tak bude přispět k vysvětlení rozdílů v procesech seberegulace a v uplatňovaných seberegulačních strategiích mezi studenty, a to na základě zmapování a popisu obsahu kurzů a designu výukových aktivit a studijních materiálů v nich.
Čtvrtá část výzkumného projektu bude mít podobu experimentu zaměřeného na sledování očních pohybů (eye-tracking). Hlavním cílem této části přitom bude prozkoumat, jak se design výukových aktivit a studijních materiálů v LMS odráží v motivaci a seberegulaci studentů při učení a jak uplatňování různých seberegulačních strategií ovlivňuje výkon studentů při plnění zadaných úkolů.
odborný asistent – Ústav pedagogických věd
telefon: | 549 49 3300 |
---|---|
e‑mail: |
zástupkyně vedoucího ústavu – Ústav pedagogických věd
telefon: | 549 49 3730 |
---|---|
e‑mail: |
Pokud máte k projektu jakékoli dotazy, neváhejte kontaktovat řešitele projektu Libora Juhaňáka na adrese juhanak@phil.muni.cz, nebo využijte kontaktní formulář níže.