Jana Navrátilová představovala výsledky z dlouhodobého projektu, který se zaměřoval na podoby diferenciace žáků základních škol. Na příkladu pěti škol ukázala, jak se školy vypořádávají s diferenciací, při níž kombinují výuku v heterogenní třídě s výukou ve výkonových skupinách. Z výsledků vyplývá, že kvalita společné výuky je výrazně poznamenaná kvalitou výuky ve skupinách. Málo povzbudivé zkušenosti učitelů a žáků se společnou výukou vedou k touze po úplné diferenciaci, což je v rozporu se snahou aktérů vzdělávací politiky o její oslabení.
Tomáš Lintner se zabýval tématem: Docházka do mateřské školy jako protektivní faktor proti sociální exkluzi.
Vrstevnické vztahy hrají klíčovou roli v sociálním a emočním vývoji dětí. Etnické menšiny a děti rodičů s nízkým vzděláním jsou obzvláště zranitelné vůči odmítání vrstevníky, což může vést k problémům duševního zdraví. Tato studie zkoumá dlouhodobé účinky předškolního vzdělávání na vztahy mezi vrstevníky v šestých třídách na základě stratifikovaného náhodného vzorku 2,397 žáků v České republice. Žáci, kteří navštěvovali předškolní vzdělávání, zejména více než jeden rok, mají více přátel a jsou méně odmítání vrstevníky ve srovnání s těmi, kteří do předškolního vzdělávání nechodili. Předškolní vzdělávání poskytuje ochranný efekt proti odmítání vrstevníky u žáků z etnických menšin a u těch, jejichž rodiče nemají vyšší vzdělání.
Více se můžete dočíst na posterech, které jsou vystaveny do 19.12.2024 na chodbě u nás na ÚPV ve 4. patře.
Dále bychom rádi zmínili, že v rámci výzkumných aktivit SYRI je pozornost věnována také podpoře škol s vyšším podílem žáků se sociálním znevýhodněním. Výzkumný tým složený ze zástupců Ústavu pedagogických věd FF MU, Pedagogické fakulty MU a Pedagogické fakulty UK se zabývá řadou témat, jakou jsou například snídaňové kluby, doučování či role sociálního pedagoga. Velkým tématem je také podpora angažovanosti žáků se sociálním znevýhodněním v rámci výuky, která je učiteli směřována zejména do behaviorální a afektivní roviny, naopak je zřejmé, že kognitivní rovina rozvoje žáků, která by napomohla jejich studijní úspěšnosti, bývá opomíjena.
OBROVSKÁ, Jana, Martin MAJCÍK a Jaroslava SIMONOVÁ. Dokáží české školy podpořit znevýhodněné žáky? In Konference SYRI v Senátu: Vzdělávání a vědění jako mosty k odolné společnosti. 2024.
MAJCÍK, Martin a Jana OBROVSKÁ. Podpora angažovanosti nebo úspěšnosti? Rovné příležitosti v kontextu škol se sociálně znevýhodněnými žáky. In XXXII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV), Spolupráce oborů pro podporu kvality vzdělávání, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha. 2024.
STRAKOVÁ, Jana, Jaroslava SIMONOVÁ, Jana OBROVSKÁ, Kateřina LOJDOVÁ, Martin MAJCÍK a Martin FICO. Jak si školy vybírají podpůrná opatření pro sociálně znevýhodněné žáky – první výsledky evaluace post-covidové podpory. In Zdravotní a systémová rizika v centru zájmu: Výroční konference SYRI 2023. 2023.