22. 11. Dr. Majcík hostem ve Studiu ČT 24 Výsledky, které přinesl výzkum mládeže jsou zajímavé i pro širokou veřejnost. Ve Studiu ČT 24 o tom hovořil náš kolega Martin Majcík. Na výstup se můžete podívat od minuty 13:44,
24. 10. Nová studie v časopise Journal of School Violence Nová studie, na níž se podílel i Tomáš Lintner, přináší nový pohled na vztahy mezi vrstevníky v kontextu šikany. Zjištění ukazují, že oběti neztrácejí na oblibě ani se nestávají více odmítanými, avšak mezi samotnými oběťmi se může objevovat vzájemné napětí.
16. 10. Návštěva Marji-Kristiiny Lerkkanen na ÚPV Na ÚPV nás navštívila hostující profesorka Marja-Kristiina Lerkkanen z Finska, která pro nás připravila dvě inspirativní přednášky věnované současným tématům vzdělávání a pedagogického výzkumu.
2. 10. Odevzdávání diplomových prací na ÚPV – podzimní semestr 2025 (SZZ leden/únor 2026) Milé studentky, milí studenti, níže naleznete podrobné pokyny pro odevzdání diplomové práce, pokud se chystáte ke státním závěrečným zkouškám v podzimním semestru 2025.
24. 9. Jak design online kurzů ovlivňuje chování studentů? Nová výzkumná studie ukazuje, že klíčem k aktivnímu zapojení studentů je promyšlená podpora samostatného řízeného učení (SRL). Kurzy, které tuto podporu obsahují, studenti navštěvují častěji, pravidelněji a tráví v nich více času.
22. 9. Minulý týden proběhly adaptační programy pro prezenční studenty prvního ročníku bakalářského studia Ústav pedagogických věd i letos pořádal oblíbené adaptační dny pro studenty bakalářských studijních programů Sociální pedagogika a poradenství a Pedagogika. Akce proběhla v prostorách fakulty a přilehlém okolí. Studenti měli příležitost poznat své nové učitele i spolužáky.
19. 9. Doba, kdy bylo možné všechno – nová kniha o transformaci základních škol po roce 1989 Autoři Jiří Zounek a Oto Polouček (Ústav evropské etnologie, FF MU) představují novou odbornou publikaci, která rozšiřuje výsledky jejich výzkumu proměn českého základního školství v 90. letech. Kniha navazuje na předchozí titul (Post)Socialist Transformation of Primary Schools, tentokrát však nabízí jiný úhel pohledu – prostřednictvím autentických výpovědí pamětníků.
18. 9. Zveřejnění rozvrhů pro kombinované studium –Podzim 2025 Vážené studentky, vážení studenti, zveřejňujeme aktuální rozvrhy pro navazující magisterské kombinované programy.
12. 9. Ocenění profesorky Rabušicové a týmu autorů Českou asociací pedagogického výzkumu Začátkem září 2025 se na Univerzitě Palackého v Olomouci konala tradiční výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Při této příležitosti byla profesorka Rabušicová oceněna v kategorii Monografie nebo jiná neperiodická publikace.
11. 9. Tři nové studie o pracovní schopnosti učitelů Tým Petra Hlaďa společně s Klárou Harvánkovou, Liborem Juhaňákem a Tomášem Lintnerem publikoval tři nové studie o pracovní schopnosti učitelů. Jejich poznatky přinášejí cenné impulzy, jak lépe chránit a podporovat učitele v jejich náročné profesi.
9. 9. Výuka v prvním týdnu semestru na ÚPV Sdílíme informace o změnách ve výuce v prvním týdnu semestru na ÚPV z důvodu konání adaptačních programů a Magistartů.
9. 9. Pozvánka na Magistarty Milé studentky, milí studenti, sdílíme pozvánku na Magistarty: povinné úvodní setkání pro studenty v prvním semestru magisterského studia. Těšíme se na Vás.
2. 9. Nová studie v časopise Journal of Vocational Education & Training V nově publikované studii se Martin Majcík a Veronika Babyrádová věnují odchodům ze středních odborných škol a snaží se ukázat ucelený přístup k podpoře žáků na úrovni školy.
19. 8. Nová studie v prestižním časopise Teaching and Teacher Education Naši kolegové Jakub Vlček a Klára Šeďová publikovali v prestižním časopise Teaching and Teacher Education studii, která ukazuje, že profesní růst začínajících učitelů na začátku kariéry není samozřejmostí.
19. 8. Komunikace se školami v rámci sběru dat pro ai:dolescence Od tohoto týdne začíná komunikace se školami v rámci sběru dat pro ai:dolescence – největšího výzkumného šetření v Česku zaměřeného na využívání umělé inteligence u dospívajících, které je součástí projektu MEDIS:ON. Více informací najdete na novém webu.
12. 8. Nová studie v uznávaném časopise International Journal of Educational Development Právě vyšla nová studie od Martina Majcíka a Jany Obrovské v uznávaném časopise International Journal of Educational Development. Článek se věnuje strategiím, které učitelé ve výuce uplatňují při podpoře angažovanosti žáků se sociálním znevýhodněním.