Diagnostika dyslexie s využitím eye-trackingu a umělé inteligence (DYSLEX)
Základní informace
Cíle projektu
Cílem projektu je za pomoci nástrojů umělé inteligence (neuronových sítí) a technického vybavení (eye-trackeru) efektivněji diagnostikovat jednu z nejrozšířenějších specifických poruch učení (dyslexii), a tím výrazně přispět ke zlepšení reedukačních postupů u dyslektického žáka. Projekt aplikuje současné vědecké poznatky pedagogiky, psychologie a informační vědy a skrze přesnou detekci očních pohybů dyslektických žáků při řešení verbálních a neverbálních úloh a jejich následnou analýzu s využitím nástrojů strojového učení vytvoří efektivní řešení pro přesnější diagnostiku dyslexie. Výstupem projektu bude softwarová platforma umožňující diagnostiku dyslexie přímo v pedagogicko-psychologických poradnách.
Základní informace o projektu
Projekt je inovativní propojením oblasti pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky s moderními analytickými nástroji výpočetní techniky, jako jsou strojové učení a neuronové sítě, a s diagnostickými a měřicími nástroji, jako je eye-tracking, při hledání odpovědi na otázku řešenou v současné době pedagogicko-psychologickými poradnami – Jak přesněji, efektivněji a rychleji diagnostikovat dyslexii žáků prvního stupně základní školy. Inovace spočívá v teoreticky zdůvodněném využití sofistikovaných technických nástrojů pro řešení palčivých otázek společenských věd.
Dílčí popis jednotlivých částí projektu:
- Projekt reaguje na potřeby pedagogicko-psychologických poraden zkvalitnit a zefektivnit možnosti diagnostiky dyslexie, zároveň rozvíjet znalosti a kompetence zaměstnanců těchto center, a možnost nabídnout klientům pedagogicko-psychologických poraden efektivní diagnostiku specifické poruchy čtení doplněnou o parametry očních pohybů s možností klasifikace a vyhledání podobných případů v databázi.
- Projekt unikátním způsobem propojuje oblasti sociálních věd (netechnická část) s počítačovými vědami (technická část) a snaží se poukázat na nové interdisciplinární možnosti. Díky tomu můžeme vytěžit technický pokrok pro potřeby společenských věd.
- Projekt se zaměřuje na diagnostiku dyslexie, která je dlouhodobě řešena mnoha sociálními vědami, ovšem v této interdisciplinární podobě a rozsahu nebyla doposud řešena v České republice ani v zahraničí.
- Výsledné řešení aplikuje doposud nevyužité, a především nevytvořené přístupy v dané oblasti.
Období řešení projektu
05/2021–12/2023
Etika výzkumu
Náš projekt byl posouzen a schválen Etickou komisí pro výzkum
Popis projektu
V rámci projektu se věnujeme následujícím dvěma bodům:
(1) Zaměřujeme se na porovnání očních pohybů během řešení verbálních a neverbálních úloh u dyslektických žáků a kontrolní skupiny, tedy žáků se čtenářským výkonem odpovídajícím jejich věku. Dyslektická skupina bude rozdělena na jednotlivé subtypy dyslexie a porovnání rozdílů mezi nimi.
(2) Ve druhé části projektu budou eye-trackingová data zpracována pomocí strojového učení a následně bude vytvořen prototyp programu pro diagnostiku dyslexie, tzn. na základě odlišností v parametrech očních pohybů u výzkumných skupin bude vytvořený nástroj schopen klasifikovat, vyhledat a porovnat výsledky žáka dle jeho čtenářského výkonu.
Výzkumný tým
Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D.
odborný asistent – Katedra informačních studií a knihovnictví
telefon: | 549 49 7111 |
---|---|
e‑mail: |
M.Sc. Wolf Culemann
prof. Ing. Pavel Zezula, CSc.
profesor – Katedra strojového učení a zpracování dat
telefon: | 549 49 7992 |
---|---|
e‑mail: |
Mgr. Zuzana Juříková, Ph.D.
odborná pracovnice – HUME Lab - Laboratoř pro experimentální humanitní vědy
e‑mail: |
---|
doc. RNDr. Jan Sedmidubský, Ph.D.
vědecký, výzkumný a vývojový pracovník – Katedra strojového učení a zpracování dat
telefon: | 549 49 5072 |
---|---|
e‑mail: |
Pedagogicko-psychologická poradna Brno, příspěvková organizace (v roli externího aplikačního garanta)
Kontakt
Pokud máte k projektu jakékoli dotazy, neváhejte kontaktovat Nicol Dostálovou na adrese nicol.dostalova@mail.muni.cz, nebo využijte kontaktní formulář níže.
Hledáme žáky 4. tříd! Pokud máte zájem zúčastnit se našeho výzkumu, zapište se do seznamu participantů na tomto odkazu