Sympozium Komunikační praktiky ve školní třídě: viditelné a neviditelné dimenze vyučování

8. 10. 2012

Ústav pedagogických věd uspořádal dne 8. října 2012 mezinárodní vědecké sympozium, které bylo věnováno otázkám komunikace ve vyučování. Sympozia se zúčastnilo dvanáct předních odborníků z oblasti pedagogické komunikace z pěti zahraničních univerzit (Martin Bittner, Languages of Emotions, FU Berlín, Německo; Adam Lefstein, Ben-Gurion University of the Negev, Izrael; Piera Margutti, Università per Stranieri di Perugia, Perugia, Itálie; Zuzana Petrová, Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita v Trnavě, Slovensko; Fritjof Sahlström, Institute of Behavioural Sciences, University of Helsinki, Helsinki, Finsko) a tří českých univerzit (Alena Hošpesová, Jihočeská univerzita; Petr Najvar, Masarykova univerzita; Tomáš Svatoš, Marek Linke, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové; Jarmila Bradová, Klára Šeďová, Roman Švaříček a Zuzana Šalamounová z Masarykovy univerzity).

V průběhu sympozia zaznělo dvanáct příspěvků, které se věnovaly otázkám komunikačních praktik. Komunikační praktiky tvoří páteř života školní třídy. Jejich prostřednictvím se mediují kurikulární obsahy a poskytuje opora pro žákovské učení. Typicky se řeší otázka výukového dialogu, kvality učitelských otázek a žákovských odpovědí, angažovanosti žáků, poskytovaného lešení a pod. Vedle toho – a tato role komunikačních praktik by v pedagogickém výzkumu neměla být podceňována – jsou komunikační praktiky bází pro utváření sociálních vztahů, mocenských struktur a vzorců náklonnosti či antipatie. Cílem sympozia bylo otevřít diskusní prostor mikropohledu na interakce ve školní třídě, které se odehrávají mezi učitelem a žáky, ale také ve vrstevnické skupině školní třídy. Příspěvky řešily, jaké komunikační praktiky jsou pro školu typické a představují normu, ale také jak vznikají praktiky nové a v nějakém smyslu progresivní, tedy jak se vytváří odchylka od sdílené normy.

Komunikační praktiky mají svoji stránku explicitní, uvědomovanou a jasně deklarovanou, ale také svoji stránku tacitní, která není plně reflektovaná a její význam často zůstává skrytý i před samotnými aktéry interakcí ve školní třídě.

Bez popisku

Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info