Pedagogika
Popis studia a stipendijní podpory
Cílem doktorského studia je vědecká příprava v oboru pedagogika. Absolvent doktorského studia pedagogiky je připraven k samostatné a vysoce odborné vědecko-výzkumné činnosti v oblasti pedagogických oborů. Disponuje schopnostmi a znalostmi základních i profilujících pedagogických disciplín, metodologie pedagogického výzkumu, projektování a realizace empirického výzkumu a evaluace jeho výsledků, zprostředkování výsledků svého bádání odborné komunitě a spolupráce s odborníky z jiných pracovišť v národním i mezinárodním měřítku.
Motivační stipendium
Naši doktorští studenti v prezenční formě studia dostávají k pravidelnému měsíčnímu stipendiu 12.000,- Kč další pravidelnou finanční podporu, Motivační stipendium. Pokud studenti plní studijní povinnosti uvedené v tabulce níže, dostávají 5krát za semestr Motivační stipendium, které je plně hrazeno z rozpočtu Ústavu pedagogických věd.
Ročník |
Články |
Zkoušky (doporučené pořadí) |
Motivační stipendium |
|
1. |
1. Plán dizertačního projektu 2. Plán dizertačního projektu |
0 |
Filozofie |
3.000,- Kč |
2. |
3. Sběr dat 4. Sběr dat, Mid-Term Evaluation |
1 |
Anglický jazyk |
5.000,- Kč |
3. |
5. Analýza 6. Analýza, plán dokončení dizertačního projektu |
1 |
Metodologie, Autorský seminář |
8.000,- Kč |
4. |
7. Psaní 8. Obhajoba |
1 |
Disciplína |
10.000,- Kč |
Detailní rozpis studijních povinností v daném semestru naleznete zde.
Dále je finančně podporována:
• mezinárodní mobilita studentů
• publikační činnost
• další stipendia FF MU
• účast na výzkumných projektech
Doktorské studium je rozděleno do tří modulů zaměřených na přípravu filozoficko-metodologickou, odbornou a jazykovou. V průběhu studia je student povinen složit zkoušky z filozofie vědy, cizího jazyka, metodologie pedagogického či andragogického výzkumu a jednu zkoušku z vybrané pedagogické či andragogické disciplíny (dle zaměření disertační práce). Studium je výrazně orientováno na individuální práci studenta a školitele, jeho pevnou součástí jsou pravidelně organizované společné vědecké semináře, na nichž vystupují studenti doktorského studia, školitelé a hosté.
Doktorské studium pedagogiky je možné studovat jak v prezenční, tak v kombinované formě. Studium standardně trvá osm semestrů a je zakončeno státní závěrečnou zkouškou.
Studijní plán
Průběh doktorského studia se od předchozích stupňů výrazně liší. Stáváte se součástí pracoviště, spolupracujete s vyučujícími, či sami vedete výuku.
Předmětů je méně, a probíhají zejména blokově. Vaše studijní povinnosti jsou rámovány zejména fázemi práce na Vaší disertaci. Součástí studia je také zahraniční výjezd v délce minimálně jednoho semestru.
Kdo jsou naši absolventi?
Učitelé a výzkumníci na vysokých školách, experti v oblasti vzdělávání v různých vzdělávacích, výzkumných a poradenských organizacích.
Úspěšný absolvent je schopen
- vykonávat samostatnou a vysoce odbornou vědecko-výzkumnou činnost v oblasti pedagogických oborů
- projektovat a realizovat pedagogický výzkum a evaluovat jeho výsledky
- zprostředkovat výsledky svého bádání odborné komunitě
- spolupracovat s odborníky jiných pracovišť v národním i mezinárodním měřítku
Přijímací zkouška
Přijímací řízení probíhá dvakrát ročně: uchazeči podávají přihlášky vždy od ledna do dubna a od září do listopadu.
Veškeré informace k přijímací zkoušce naleznete zde.
Nabídka témat možných dizertačních projektů
- Distributivní vedení ve školách
- Rituály ve škole. Na příkladu školní maturity.
- Vzdělávání dospělých ve světě (komparativní studie)
- Učení a vzdělávání dospělých (analýza příležitostí a participace)
- Klima školy očima žáků
- Soukromé základní školy
- Komunikace mezi žáky při skupinovém vyučování
- Vliv vrstevnických vztahů na zapojení žáka do výukové komunikace
- Digitální technologie ve formálním a informálním učení (životě) dětí, mládeže i dospělých (digitální technologie ve škole, v rodině, v zaměstnání; digitální technologie jako součást běžných každodenních aktivit v různých kontextech a prostředích včetně prostředí virtuálního)
- E-learning v terciárním vzdělávání (empirický výzkum výuky podporované ICT na vysokých školách)
- Dějiny (post)socialistického školství v Československu (dějiny základního, středního, vysokého školství pohledem pamětníků – učitelů i žáků; období kolem roku 1968, 1989, transformace školství v 90. letech minulého století; využití orální historie v historicko-pedagogickém výzkumu).
- Informální učení ředitelů škol
- Rodiče jako obsah a zdroj informálního učení učitelů
- Důvěra v životě školy
- Učební výsledky kariérového poradenství
dr. Zuzana Šalamounová
- Role jazykové výbavy žáků v jejich zapojení do výukové komunikace
- Jazyk v procesu identifikace žáků v prostředí školní třídy
- Využití eye-trackingu pro výzkum interakcí v průběhu výuky ve školní třídě
- Identita učitele
- Argumenty v dialogicky pojatém vyučování
Příklady aktuálně řešených témat
- Adaptace přistěhovalců na chod českých a norských základních škol
- České obecné menšinové školství v severních Čechách v letech 1867-1938
- Demokracie ve škole a vzdělávacím systému
- Hlas žáků
- Hospitace jako prostředek k sebereflexi a zvyšování kvality výuky na jazykových centrech vysokých škol
- ICT v terciárním vzdělávání
- Komunikace ve školní třídě na odborné škole
- Komunikace ve výuce na vysoké škole
- Konzultace ve školním prostředí
- Kritické a tvořivé myšlení v pedagogické přípravě a profesi
- Limity inkluzivního vzdělávání
- Mezigenerační učení v komunitním prostředí
- Mezigenerační učení v prostředí flexibilních forem práce
- Mezigenerační učení v rodině mezi otcem a synem
- Mezigenerační učení v romské rodině
- Mocenské roviny ve třídě a jejich vliv na soudržnost třídního kolektivu
- Možnosti využitia technológie Eye Tracking pri skúmaní kognitívnych procesov relevantných počas učenia
- Neformální učení v prostředí mezinárodních výměn mládeže
- Neverbální vyjadřování blízkosti učitelů ve vyučovacích hodinách
- Otcovství v rané a střední dospělosti
- Proces komunikace mezi učitelem a rodičem
- Projektové řízení v prostředí školy
- Připravenost studentů vysoké školy na autonomní učení
- Rodičovská podpora čtenářství u dětí 1. a 2. tříd základních škol
- Rovnost přístupu k sekundárnímu a terciárnímu vzdělávání a procesu formování budoucích elit
- Sociální podpora u teenagerů v prostředí sítě Facebook
- Stav a trendy současné české muzejní pedagogiky
- Tvořivost v současné české škole
- Vyučování a učení založené na sociální interakci a vzájemném učení studentů v e-learningovém prostředí
- Využití metod Educational data mining a Learning analytics pro analýzu učení a výuky v e-learning systému
- Vztahová rovina výukové komunikace
- Vztahy rodiny a školy: na příkladu rodin cizinců
Na doktorát krok za krokem
Vyhraďte si dostatek času, ideálně měsíc a více, ještě před podáním samotné přihlášky. Stačí se držet následujících kroků.
-
Projděte si seznam témat a školitelů
Pokud nemáte předem jasno, s jakým tématem se přihlásit na doktorát, vyberte si některé z nabízených témat. Ačkoliv se téma může v první roce studia pozměnit a upřesnit, vybírejte s rozvahou.
-
Kontaktujte potencionálního školitele nebo garanta programu
Bez toho to na doktorátu nejde. Pomůže Vám doladit téma, a povede Vás celé čtyři roky.
-
Sepište projekt disertační práce
Na základě domluvy se školitelem sepište projekt dizertační práce.
-
Podejte přihlášku ke studiu
Přihláška se podavá v IS MU. Zaplaťte poplatek.
-
Odevzdejte projekt, životopis a soupis publikační činnosti
Všechny tři dokumenty je potřeba odevzdat studijnímu oddělení v tištěné podobě, nejpozději týden po ukončení přihlašování pro daný semestr.
-
Přijďte k přijímacímu pohovoru
Připravte se na rozhovor s vyučujícími UPV.Společně si budete povídat například o vašem výzkumném záměru, volbě studia a očekávání, o vašich zkušenostech a magisterské práci.
-
Počkejte na výsledek přijímacího řízení
Těší se na Vás garanti doktorského studia
Milan Pol
Profesor Milan Pol se specializuje na řízení ve vzdělávání a pedagogickou evaluaci. Je autorem řady publikací, například o organizačním učení ve školách, kultuře školy, životní a profesní dráze vedoucích pracovníků škol. V současné době je děkanem Filozofické fakulty MU.
Roman Švaříček
Dr. Roman Švaříček se profesně zabývá zejména dialogickým vyučováním, pedagogickými teoriemi, filozofií výchovy a metodologií kvalitativního výzkumu. Studenti se s ním mohou setkat třeba v předmětech Pedagogické teorie, Filozofie výchovy a vzdělávání nebo Alternativní pohledy na školu.