Aktuálně řešené projekty na ÚPV
Systémová rizika ve vzdělávání
Cílem vzdělávacího systému je maximální rozvoj potenciálu všech žáků. V ČR existují silné vzdělanostní nerovnosti, které naplňování tohoto cíle brání. V institutu SYRI analyzujeme, jak lze omezit vzdělanostní nerovnosti a jejich negativní dopady, a to v běžných i v krizových situacích - jako byla pandemie COVID nebo současný příliv ukrajinských žáků do českých škol. Zkoumáme mechanismy podpory účinné ve vztahu k různým žákovským skupinám, vyhodnocujeme možná intervenční opatření.
Brno Lab on Learning, Instruction, and Development (BOLD LAB)
Tvorba a implementace nástrojů pro datově podložené rozhodování o prevenci a poskytování zdravotní a sociální péče: využití mikrosimulace a modulárního eHealth systému (DECIDEHealth)
Projekt aplikovaného výzkumu je zaměřen na vývoj nástrojů, které podpoří efektivní rozhodování v oblasti prevence a poskytování zdravotní a sociální péče v České republice a usnadní intervence zaměřené na snížení výskytu civilizačních onemocnění. Hlavními prvky projektu jsou adaptace dynamického mikrosimulačního modelu Future Elderly Model (FEM) pro české podmínky a vytvoření modulárního eHealth systému pro vývoj programů elektronického zdravotnictví. Součástí tohoto systému je návrh a ověření eHealth programů, které budou podporovat zdravotní stav různých populačních skupin (například pracovníků v sociálních službách) a umožní sběr dat o jejich zdravotním stavu a chování.
Výzkum vnímané pracovní schopnosti u učitelů 2. stupně základních škol
Vykonávání učitelské profese je považováno za vysoce náročné a stresující. Učitelé musí stále častěji čelit řadě organizačních, administrativních a interpersonálních požadavků a překážek, které navíc s každým školním rokem vzrůstají. Tyto skutečnosti vedou k tomu, že se někteří učitelé rozhodnou opustit učitelskou profesi. V projektu přinášíme odpovědi na to, jak je možné podporovat a rozvíjet pracovní schopnost učitelů, tj. jejich funkční kapacitu těmto nárokům čelit.
Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek (DRAMA)
Maturitní zkouška je pro významnou část žáků střední školy překážkou, jejíž zdolání vyžaduje vícero pokusů. S každou další opravou se na cestě k získání maturity objevují nové bariéry, naopak postupně mizí veškeré podpůrné mechanismy. Výzkum opakovaně neúspěšných maturantů ukazuje, jak individuální angažovanost vede k úspěchu v překonávání situačních a institucionálních bariér.
Využití multimodální analytiky učení pro studium procesů seberegulovaného učení v systémech pro řízení výuky
Jak podpořit studenty vysokých škol, aby si dobře organizovali své učení a byli motivovaní, když pracují s e-learningem? Tým dr. Juhaňáka zjistil, jaké prvky e-learningu jsou pro učení studentů zásadní.
Zlepšování diagnostiky dyslexie
Projekt je inovativní propojením oblasti pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky s moderními analytickými nástroji výpočetní techniky, jako jsou strojové učení a neuronové sítě, a s diagnostickými a měřicími nástroji, jako je eye-tracking, při hledání odpovědi na otázku řešenou v současné době pedagogicko-psychologickými poradnami – Jak přesněji, efektivněji a rychleji diagnostikovat dyslexii žáků prvního stupně základní školy. Inovace spočívá v teoreticky zdůvodněném využití sofistikovaných technických nástrojů pro řešení palčivých otázek společenských věd.